poniedziałek, 19 marca 2012

ABC - 5


            Amator połowu ryb powinien dbać o ochronę przyrody – roślin i zwierząt, czystość wody i stanowiska. Nie powinien niszczyć brzegów, budów i urządzeń. Stosować się, podczas wędkowania na wodach publicznych, do przepisów państwowych. Naruszanie tych zasad i warunków spowoduje nałożenie sankcji określonych w przepisach karnych ustawy o rybactwie śródlądowym. Uprawiać amatorski połów ryb bez stosowania światła najwyżej 2 wędkami o długości co najmniej 30 cm z linką, haczykiem i z przynętą: 2 haczykami ze sztuczną przynętą, każda z 2 ostrzami o Æ30 mm; sztuczną przynętą wyposażoną w nie więcej niż 3 haczyki o Æ30 mm; pod lodem w 1 haczyk o nie więcej niż 2 ostrza o Æ20 mm lub w przynętę z nie więcej niż 2 haczykami o 3 ostrzach o Æ20 mm. Zmieniona ustawa jest bardziej restrykcyjna dla wędkarzy ale pozbawiła policję i straż rybacką możliwości wszczynania postępowania mandatowego na łowisku. Nie jest to korzystne dla wędkarzy. Większość wolałaby zapłacić sprawiedliwie nałożoną grzywnę niż być ciągana po sądach. Dura lex sed lex. W moim przekładzie – durne prawo zafundowane przez ministerstwo rolnictwa ale groźne. Funkcjonariusze teraz mogą upomnieć, pouczyć, ostrzec albo skierować wniosek o ukaranie do sądu. Sąd nakładając grzywnę lub naganę w zależności od rodzaju wykroczenia orzeka: o podaniu kary do publicznej wiadomości, o naprawieniu szkody, określa nawiązkę, o przepadku sprzętu, o trwałym lub czasowym odebranie karty wędkarskiej. Sejm, na wniosek Ministra Rolnictwa, zadecydował w zmienionej ustawie by  rybak był karany tylko na wniosek marszałka województwa. Propozycja została „zaklepana”. Marszałek stał się oskarżycielem jak strażnik. Czy to nie dyskryminacja wędkarzy? A może uprawniony to rodzaj świętej krowy by mógł bez przeszkód prowadzić rabunkową gospodarkę rybacką? Czy Minister może sobie wyobrazić, że policjant lub strażnik sporządzi wniosek o ukaranie uprawnionego do rybactwa - rybaka, uzasadni i prześle wniosek marszałkowi?  Coś mi tu nie gra.
            Uwaga należy pamiętać. Co to jest obwód rybacki i jakie są jego granice? Żądać i sprawdzić czy we wniosku o ukaranie wpisano miejsce ewentualnego wykroczenia? Od tego zależy kara nawet pozbawienia wolności. Radzę poważnie traktować zmienioną ustawę a zwłaszcza takich strażników. Strażnicy z kujawsko-pomorskiego robią sobie gościnne wypady do mazowieckiego. W obwodach rybackich obowiązują dodatkowe podstawowe warunki zagrożone karą (art.7. 2a).
Przepisy karne ustawy za naruszenie których może być sporządzony wniosek do sądu o ukaranie.  WYKAZ DLA WĘDKARZY
Art. 27 a. 1  Kto: punkt 2 litera a – nie posiada przy sobie karty wędkarskiej lub używa jej mimo sądowemu zakazowi; pkt 2 lit. b – nie posiada zezwolenia lub nie stosuje się do warunków w zezwoleniu i nie prowadzi rejestru; pkt 3 – używa żywca z innego akwenu; pkt 4 – umieszcza lub niszczy oznakowania obrębów; pkt 5 – wstępuje do obrębu hodowlanego oznakowanego; pkt 6 – dokonuje połowu ze sprzętu pływającego nie zarejestrowanego lub nieoznakowanego albo źle oznakowanego; pkt 7 – używa sprzętu pływającego wbrew zasadom bezpieczeństwa określonych w przepisach o żegludze - podlega karze grzywny lub karze nagany (uwaga przepisy karne ustawy o żegludze śródlądowej nie przewidują sankcji dla wędkarzy. Art. 1 ust.3 tej ustawy stanowi. „Przepisy ustawy stosuje się także do statków…zarobkowego połowu ryb”- nie dotyczy to moim zdaniem amatorów, ustęp 2 – kto usiłuje, podżega lub pomaga w popełnieniu czynu (patrz wyżej punkty 3-7) podlega karze grzywny lub karze nagany; ust.3 – sąd może orzec podanie o ukaraniu do publicznej wiadomości na koszt ukaranego; ust.4 – sąd dodatkowo orzeka: a, obowiązek naprawienia szkody, b, nawiązkę do wysokości od 5 do 20 razy wartości przywłaszczonych ryb, pkt 2 – przepadek rybackich narzędzi i innych przedmiotów, pkt 3 – trwałe odebranie karty wędkarskiej do czasu złożenia ponownego egzaminu po 12 miesiącach, ust. 5 – o odebraniu karty sąd powiadamia  odpowiedni organ, ust. 6 – orzeczenie o przepadku może dotyczyć przedmiotów niestanowiących własności sprawcy, ust. 7 – Orzekanie w sprawach w ust. 1 następuje w trybie przewidzianym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Art. 27 b.1. Kto: pkt 1 – łowi ryby prawem chronione: ciosa, głowacz białopłetwy, głowacz pręgopłetwy, kiełb białopłetwy, kiełb Kesslera, koza, koza złotawa, minóg strumieniowy, piekielnica, piskorz, różanka, słonecznica, strzebla błotna, strzebla potokowa, śliz.  Łowi ryby poniżej wymiaru: boleń-40 cm, brzanka-20 cm, brzana-40 cm, certa-30 cm, głowacica-70 cm, jaź-25 cm, jelec- 15 cm, kleń-25 cm, lin-25 cm, lipień-30 cm, łosoś-35 cm, miętus na Odrze-30 cm w pozostałych wodach- 25 cm, pstrąg potokowy 25 do 30 cm w zależności od rejonu, rozpiór-25 cm, sandacz-45 cm, sapa-25 cm, sieja-35 cm, sielawa-18 cm, sum-70 cm, szczupak-45 cm, świnka-25 cm, troć-35 cm, troć jeziorowa-50 cm, węgorz-50 cm, wzdręga- 15 cm;  łowi ryby w okresach ochronnych; brzana 01.01-30.06; brzana karpacka 15.03-15.07; certa na Wiśle od zapory 01.09-30.11 w pozostałych wodach 01.01-30.06, głowacica 01.03-31.05, jesiotr ostronosy 01.01-31.12, łosoś do zapory na Wiśle 01.10-31.12 w pozostałym okresie zakaz połowu w czwartki, piątki, soboty i niedziele, na Wiśle od zapory 01.12-29.02, w pozostałych rzekach 01.10-31.12; miętus 01.12-29.02; pstrąg potokowy na Wiśle do Sanu i z Sanem 01.09-31.01, w Odrze do Bystrzycy i z Bystrzycą 01.09-31.01, w pozostałych wodach 01.09-31.12, sieja 15.10-31.12; sandacz 01.03-31.05; sapa 01.04-31.05; sum na Odrze od Warty 01.03-30.05 w pozostałych 01.11-30.06; szczupak w rzekach i zbiornikach zaporowych 01.01-30.04, w pozostałych 01.03-30.04; świnka 01.01-15,05; troć na Wiśle do zapory 01.10-31.12 w pozostałym okresie zakaz od czwartku do niedzieli włącznie, od zapory 01.12-29.02 a w okresie od 01.03-31.08 zakaz w piątki, soboty i niedziele w pozostałych rzekach 01.10-31.12; troć jeziorowa 01.09-31.01; węgorz 15.06-15.07, łowi ryby: węgorza powyżej 2 szt. Łowi ryby: w odległości mniejszej niż 50 m od budowli piętrzącej wodę, więcej niż dwiema wędkami, w odległości mniejszej niż 50 m od sieci i urządzeń połowowych, przez podnoszenie i opuszczanie przynęty, wędką wytwarzającą pole elektryczne, pkt 2: a- używa podrywki nie do łapania żywca, b- przechowuje, posiada, przewozi ryby z naruszeniem okresów i wymiarów ochronnych i wprowadza je do handlu, c- łowi ryby w miejscu i czasie zakazanym, pkt 3 łowi raki szlachetne i błotne, pkt 4 zarybia nie będąc uprawnionym, pkt 6 łowi na rzecz rybaka nie mając upoważnienia , pkt 7 posiada narzędzia i urządzenia połowowe rybackie lub podejmuje je z wody, - podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny nie niższej niż 200 zł,  ust. 2 karę wymierza się za usiłowanie, podżeganie i pomocnictwo, ust. 3 sąd może orzec podanie kary do wiadomości publicznej na koszt ukaranego, ust. 4 sąd dodatkowo orzeka na rzecz pokrzywdzonego naprawienie szkody lub nawiązkę od 5 do 20 razy wartości pozyskanej ryby, przepadek narzędzi, przedmiotów, trwałe odebranie karty wędkarskiej, powiadomienie organu, przepadek przedmiotów nie będących własnością sprawcy. Orzekanie w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Usiłowanie – odpowiada ten, kto w zamiarze popełnienia czynu zabronionego swoim zachowaniem zmierza do jego popełnienia, czynu zabronionego jednak nie popełnia.   
Pomocnictwo – odpowiada ten, kto pomaga stworzyć warunki do popełnienia czynu zabronionego lub go ułatwia.
Podżeganie – odpowiada ten, kto chce, by inna osoba dokonała czynu zabronionego
            Komentarz – twierdzę w oparciu o art. 96 §2 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, artykuły w czasopismach wędkarskich, opinię prof. dr hab. Wojciecha Radeckiego, że strażnicy rybaccy wojewodów w 2011 roku wszczynali wbrew ustawie postępowania mandatowe na łowiskach. Przekraczali tym swe uprawnienia i wyczerpywali znamiona art. 231 §1 kodeksu karnego. Egzekwowali bezprawnie mandatami przepisy PZW zapominając, że art. 22 ustawy o rybactwie śródlądowym upoważnia ich tylko do kontroli ustawy i przepisów wydanych na jej podstawie. Mam nadzieję, że moja skarga na Ministra Rolnictwa za przekroczenie kompetencji w sprawie upoważnienia strażników do nakładania grzywien za wykroczenia w ustawie a przesłana Prezesowi Rady Ministrów spowoduje wycofanie tego pisma naruszającego art. 87 Konstytucji. Należy też pamiętać, że nie wszystkie przepisy ustawy są zagrożone karą. Stosowanie np. przynęt o innym rozstawie ostrzy nie podlega karze. Sądzę, że udało mi się zamieścić wszystkie przepisy z ustawy za naruszenie których wędkarz może być ukarany przez sąd.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz