środa, 22 stycznia 2014

Wici 25

Pod koniec listopada 2013 r. zaczęło obowiązywać wydane wreszcie rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie bezpieczeństwa przy uprawianiu turystyki wodnej, które dotyczy także amatorskiego połowu ryb ze sprzętu pływającego.
Art. 27a ust.1 pkt 6 i 7 ustawy o rybactwie przewiduje karę grzywny lub karę nagany za:
1. brak oznakowania i rejestru sprzętu pływającego,
2. niestosowania się wędkujących ze sprzętu pływającego do zasad bezpieczeństwa przy uprawianiu żeglarstwa.
Ad 1. Sposób rejestracji i oznakowania reguluje ustawa o rybactwie, rozporządzenie ministra rolnictwa z 12 listopada 2001 r. i ustawa o żegludze śródlądowej. Środki pływające – statki do połowu ryb o ile nie przekraczają 20 m2 lub o napędzie do 20 kW rejestruje się w starostwach lub w urzędzie płockim. Statki o napędzie powyżej 20 kW rejestrowane są wg ustawy o żegludze. Wędkujący z Płocka z łodzi z silnikami o mocy powyżej 20 kW - rejestracja poprzez internet w Polskim Związku Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego w Warszawie.
Ad 2. Ustawa o rybactwie artykułem 20 ustęp 6 stwierdza, że „Amatorski połów ryb przy użyciu sprzętu pływającego … odbywa się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa przy uprawianiu żeglarstwa, określonych w przepisach o żegludze śródlądowej”.
 Artykuł 37a ustawy o żeglarstwie wymaga przy prowadzeniu statków posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Zgodnie z ustępem 14  minister transportu wydał rozporządzenie (Dz. U. z 22 listopada 2013 r. poz. 1366), w którym zarządza:
- statek powinien być wyposażony w środki bezpieczeństwa zgodnie z wpisem w dokumencie rejestracyjnym lub dokumencie bezpieczeństwa statku (w przypadku gdy statek nie posiada takich dokumentów powinien być wyposażony w środki bezpieczeństwa w liczbie odpowiadającej liczbie osób na statku),
- kierownik statku (kapitan) jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo na statku podczas żeglugi (osoba nieumiejąca pływać winna być w kamizelce lub w innym środku asekuracyjnym).
Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Warszawie wydał na podstawie art. 14 ustawy o żegludze zarządzenie nr 1/2008 w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa ruchu i postoju statków na śródlądowych drogach wodnych w którym:
- zabrania kotwiczenia i postoju w szlaku żeglownym,
- nakazuje posiadanie środków bezpieczeństwa (pasy, kamizelki), apteczkę, czerpak, latarkę, gaśnicę jeżeli jest silnik,
- nakazuje: pływanie skrajem szlaku, trzymanie bezpiecznej odległości od innych statków, posiadanie przez statki kabinowe przepisów żeglugowych.
Kto wykracza przeciw warunkom bezpieczeństwa, ruchu i postoju podlega karze grzywny.

Nie obowiązuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 5 listopada 2010 r. Dz. U. Nr 216

1 komentarz:

  1. W treści artykułu nie dokładnie zacytowano treść przepisu,i z tego powodu wystąpił poważny błąd interpretacyjny.Warunek do 20 m2 dotyczy tylko łodzi bez napędu mechanicznego (wiosła itp)..Natomiast powyżej 20 m2 jak najbardziej rejestrujemy w Starostwach ale z napędem mechanicznym do 20 KW. Z informacji na forach wynika,że w wielu Starostwach też błędnie interpretują ten przepis.

    OdpowiedzUsuń