niedziela, 19 lutego 2012

rybanaga – moje motto


Przez 45 lat wierzyłem w szlachetne cele głoszone w mediach i na zebraniach kół przez władze Polskiego Związku Wędkarskiego. Będąc w zarządach sam je głosiłem. Zmieniłem zdanie po przejściu na emeryturę. Wędkując w porcie rzecznym w Płocku, w urządzeniu wodnym poza obwodem rybackim , Państwowa Straż Rybacka zaproponowała mi mandat, którego nie przyjąłem wykazując, że okazany mi przepis nie dotyczył wędkarstwa. Posługiwano się rozporządzeniem w sprawie założeń technicznych urządzeń wodnych. Następnym razem wędkując również w porcie, już bez uprzejmej propozycji przyjęcia mandatu rekwirując mi dokumenty i sprzęt, Państwowa Straż Rybacka skierowała wniosek do sądu o ukaranie za brak zezwolenia. Podstawą wniosku było pismo Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej do mnie, któremu się wydawało, że port jest obwodem rybackim i na wędkowanie w nim potrzebne jest zezwolenie. Kopię skierowano do Komendanta Wojewódzkiego PSR w Warszawie. Nie ustawa ale pismo było podstawą wniosku o ukaranie. Po dziesięciu miesiącach z apelacjami Sąd Okręgowy w Płocku uniewinnił mnie i dwóch innych wędkarzy. Po wyroku Okręg we Włocławku stracił port (8 ha) na którym obowiązywało posiadanie legitymacji PZW z opłaceniem kilku składek. Wędkarze łowią na podstawie karty wędkarskiej i za darmo. Pomagając innym wędkarzom w ich tarapatach ze strażą stwierdziłem, że nakładano mandaty za brak legitymacji PZW (nie było zezwoleń), brak odpowiednich składek, za naruszanie Regulaminu ZG PZW, za naruszanie uchwał, zakazów i ograniczeń Okręgu. Skargi, prokuratury i sądy nie pomogły w likwidacji bezprawnego działania straży. Praktycznie  TO  trwa. Z przykrością muszę dodać, że wędkarze nie znają przepisów i swoich praw. Ze zdumieniem i ze zdziwieniem stwierdziłem, że strażnicy nie znają i nie rozumieją ustaw i przepisów wydanych na ich podstawie. Praktycznie strażnicy biorą pobory od wojewodów a pracują dla okręgów PZW. 
            Będąc magistrem administracji ponownie przestudiowałem Konstytucję, Prawo wodne, Ustawę o rybactwie śródlądowym, inne ustawy i kilka rozporządzeń ministra rolnictwa dotyczących amatorskiego połowu ryb i rybactwa. Stwierdziłem, że Polski Związek Wędkarski nie posiadał i nie posiada upoważnienia ustawowego do organizowania wędkarstwa na wodach publicznych, pobierania składek i ustalania przepisów. Z danych  PZW wynika, że ani Zarząd Główny, ani okręgi nie posiadają własnych wód na własnych gruntach.  P o l s k i  Z w i ą z e k  W ę d k a r s k i  to stowarzyszenie, związek sportowy i przedsiębiorstwo (takie 3 w 1) skupiające przeszło 600 000 członków-sportowców i nie posiada własnych wód do wędkowania, trenowania i organizowania zawodów. Zarząd Główny PZW nie ma też delegacji ustawowej do uchwalania regulaminów połowu ryb wędką na państwowych i samorządowych wodach.
Polacy „Każdemu przysługuje prawo do powszechnego korzystania ze śródlądowych powierzchniowych wód publicznych, … do zaspokajania potrzeb osobistych, … , na zasadach określonych w przepisach odrębnych, amatorskiego połowu ryb”. Z art. 34 ust. 1i2 prawa wodnego.
            „ Korzystanie z wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwach ma charakter powszechny i wszelkie ograniczania w korzystaniu, dysponowaniu tymi wodami winny wynikać z ustawy – Prawo wodne”.  Z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 8 stycznia 2008 r. // SA/Łd1000/07 Lex nr 381609.
            Moim celem jest przedstawianie wraz z komentarzem przepisów państwowych obowiązujących wędkarzy z kartą wędkarską oraz zamieszczanie materiałów o wędkarstwie i próbach zlikwidowania bezprawnych działań na wodach publicznych.
            Proszę nie zamieszczać swych uwag i materiałów. Z uwagi na szeroką korespondencję z organami władzy i administracji nie będę miał czasu na wymianę myśli, opinii czy na odpowiedzi. Kontakt ewentualny telefoniczny na nr. 604 755 088.
        
NAGA  PRAWDA czyli  r y b a n a g a 

                                                                       Z poważaniem rybanaga Władysław Walczak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz