środa, 15 czerwca 2016

Panie Krzysztofie

Witam panie Krzysztofie. Przedstawił mi Pan kilka przypadków użytkowania, własności wód i kilka pytań. Po ich analizie i wg Pana sugestii zamieszczam niniejsze opracowanie na rybienagiej. Art. 5 prawa wodnego dzieli wody na powierzchniowe i podziemne, morskie i śródlądowe, płynące i stojące a art.10.1. stwierdza, że wody są własnością Skarbu Państwa, innych osób prawnych albo osób fizycznych. Niektóre wody morskie, wody płynące i wody podziemne stanowią własność Skarbu Państwa (SP skrót Skarbu Państwa) . Wody „płynące” Skarbu Państwa lub „stojące” jednostek samorządu terytorialnego są wodami publicznymi. Wody samorządowe to wody stojące na gruntach gmin. Obwody rybackie ustanawia się tylko na wodach płynących SP i do linii brzegu. Dno i woda do linii brzegu z mocy prawa stanowią własność SP i odpowiadają warunkom do ustanawiania na nich obwodów rybackich. Takie obwody z określeniem granic ustanawiają dyrektorzy RZGW i wg art.13 p w (skrót- prawo wodne) oddają je umowami w użytkowanie rybackie. Wody płynące poza linią brzegu płynące nad gruntami osób fizycznych i prawnych również, z mocy prawa, są własnością SP. Takich wód płynących prawo cywilne zabrania  oddawać w użytkowanie bo płyną nad cudzymi gruntami. Pożytki we wszystkich wodach płynących przypisane są Skarbowi Państwa. Wód poza liniami brzegu nie wlicza się do obwodu rybackiego. Polecam poznanie granic obwodów rybackich w rozporządzeniach dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej. Dane o granicach obwodów w zezwoleniach okręgów PZW nie są tożsame z granicami w rozporządzeniach dyrektorów RZGW. Poza tym niektóre okręgi wpisały do zezwoleń, wbrew ustawie i umowom, jeziora i drobne wody poza obwodami co oznacza, wg mnie, zabór i uzyskiwanie nienależnych dochodów ze składek. Okręgi i ZG w obwodach rybackich muszą prowadzić tylko racjonalną gospodarkę rybacką (patrz art. 6 i 6a ustawy). Wody płynące to wody w ciekach ze źródłami, kanałach, jeziorach, zbiornikach naturalnych i sztucznych o ciągłym bądź okresowym dopływie lub odpływie. Wody stojące to wody jezior, naturalnych i sztucznych zbiorników niezwiązanych, w sposób naturalny, z wodami płynącymi. Wody publiczne tak jak drogi czy lasy Sejm dał Polakom do powszechnego korzystania. Każdemu, wg art. 34 prawa wodnego, z kartą przysługuje prawo do powszechnego korzystania ze śródlądowych wód publicznych na zasadach ustawy o rybactwie śródlądowych. Oznacza to, że: 1) na wodach płynących, poza wodą uprawnionego do rybactwa (obwód rybacki), wystarczy posiadać kartę wędkarską lub kartę łowiectwa podwodnego. Wędkowanie jest darmowe, 2) na wodach samorządowych (gmin) wystarczy sama karta. Wędkowanie jest też darmowe, 3) na obwód rybacki należy posiadać dodatkowo zezwolenie na dany obwód wykupiony za opłatę a nie za składki. Ustawa o rybactwie nie upoważnia okręgów do wymuszania zezwoleniem członkostwa na wodach publicznych i wnoszenia składek. W takim zezwoleniu mogą być dodatkowe warunki wędkowania określone art.7 ust. 2a ustawy. Na wodach publicznych nie obowiązuje też RAPR. Wody publiczne nie są wodami PZW i nie obowiązują na nich unormowania Związku. Nie mają o tym wiedzy: okręgi, ZG PZW, wędkarze, policja, PSR, SSR, straż leśna i straż ochrony przyrody. Aby otrzymać kartę należy zdać egzamin przed komisją, która egzaminuje przeważnie z RAPR. Stąd brak wiedzy u wędkarzy o przepisach państwowych. Przyjęto, że koła PZW przeważnie przeprowadzają egzaminy. Poza tym PZW sponsoruje PSR i utrzymuje SSR. Za sprzęt i utrzymanie strażnicy, wbrew przepisom ustaw i wbrew kodeksowi karnemu, wymagają, nie tylko w obwodach, zezwoleń z zawartymi w nich bezprawnymi warunkami wędkowania. Praktycznie nie wiadomo, czy Sejm, czy ZG PZW i okręgi rządzą na wodach publicznych. Art. 10 ust. 1 p w wymienia trzy rodzaje własności:1, Skarb Państwa, 2, osoby prawne i 3, osoby fizyczne. Ad 1. Wody płynące Skarbu Państwa i wody stojące samorządowe na gruntach gmin należy traktować jako wody państwowe. Te dwa rodzaje wód to wody publiczne. Na wodach płynących SP wydziela się obwody rybackie. W obwodzie rybackim czyli w wodzie uprawnionego do rybactwa Polak winien wędkować na podstawie karty wędkarskiej i dodatkowo z zezwoleniem na dany obwód. Ustawa nakazuje uprawnionym do pobierania opłaty za udostępnianie zezwolenia. Ustawa nie wymaga też członkowstwa w PZW. Na wędkowanie na wodach płynących poza obwodem wystarczy sama karta wędkarska. Na wodach stojących na gruntach gmin, oddanych Polakom do powszechnego korzystania wędkarskiego, władze samorządowe nie mają upoważnienia do organizowania na nich obwodów rybackich czy zbywania ich w użytkowanie dla okręgów. Moim zdaniem jest to korupcja i pozbawienie Polaków ich praw w celu osiągania przez PZW nienależnych korzyści finansowych. Administracja przekracza tym swoje kompetencje. Wędkujący na wodach publicznych mogą być kontrolowani przez  funkcjonariuszy w zakresie uprawnień określonych art. 23 i 23a ustawy o rybactwie śródlądowym. Społeczni strażnicy uprawnieni są do kontroli wg art. 25 ustawy o rybactwie śródlądowym. Przypominam. Funkcjonariusze mogą kontrolować tylko przestrzegania ustawy i przepisów wydanych na jej podstawie. Wymaganie przez kontrolerów innych unormowań jest sprzeczne z ustawą rybacką i jest przestępstwem z art. 231 § 1 kodeksu karnego. Ad 2. Osoby prawne to: przedsiębiorstwa, spółki, stowarzyszenia, związki sportowe w tym również ZG i okręgi posiadające na własnych gruntach wody stojące w jeziorach i zbiornikach. Ad 3. Osoby fizyczne to prywatni posiadacze wód stojących w jeziorach i zbiornikach na własnych gruntach. Wody osób prawnych i fizycznych (Ad 2 i Ad 3), poza wodami samorządowymi, w tym i wody PZW zalicza się do wód prywatnych. PZW to osoby fizyczne, którzy za składki mogą nabywać grunty z wodami lub mogą wydzierżawiać wody od prywatnych właścicieli do uprawiania wędkarstwa. Od członka Związku „Statut PZW” nie wymaga posiadania karty wędkarskiej. Członek PZW, zgodnie z § 13 ust. 5 Statutu ma prawo uprawiać wędkarstwo w wodach Związku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i obowiązującym w PZW Regulaminem amatorskiego połowu ryb. Statut wymaga opłacenia składki członkowskiej do 30 kwietnia każdego roku. Przypominam, że aby każdy Polak mógł wędkować w poszczególnych obwodach rybackich na wodach płynących SP musi mieć wykupione dodatkowo zezwolenie już na 1 stycznia. Funkcjonariusze, za wyjątkiem wód stojących samorządowych, nie są upoważnieni ustawą rybacką do kontroli wędkujących w wodach Ad 2 i Ad 3 w tym i wód PZW. Informuję, że osoby prawne i fizyczne muszą postępować na swych wodach zgodnie z przepisami o ochronie przyrody. Reasumując. Karta wędkarska i karta łowiectwa podwodnego zgodnie z ustawą o rybactwie śródlądowym jest zawsze wymagana na wodach płynących SP i na wodach stojących samorządowych na gruntach gmin. Dodaję, że kierowane przez okręgi PZW społeczne straże mogą również żądać kart na wodach prywatnych PZW bo statut PZW  wymaga od członków (nie wiadomo dlaczego ?) art. 13 ust. 5 stosowania się do „obowiązujących przepisów prawa”. Kary za brak kart mogą nakładać tylko sądy koleżeńskie. Odpowiadam na pytania o rodzajach wód. 1a, wody użytkowane przez PZW to wody w obwodach rybackich i wg umów do tylko racjonalnej gospodarki rybackiej. PZW uzyskało tylko 36% obwodów rybackich. Pozostałe 64% obwodów użytkują inne osoby prawne i fizyczne. PZW winno udostępniać zezwolenia na poszczególne obwody. Wymuszanie zezwoleniami członkostwa, składek okręgowych, innych składek i stosowania się do RAPR jest nielegalne. 2b, wody prywatne to wody stojące osób prawnych i fizycznych na gruntach tych osób (wody w rowach są własnością właściciela gruntu). 3c, wody gminne to wody samorządowe stojące na gruntach gmin. 4d, wody prywatne to wody stojące wg Ad 2 i 3 przeznaczone do produkcji rolnej (chów, hodowla ryb) lub do działalności gospodarczej wędkarskiej. Właściciele tych wód ustalają swoje warunki. 5e, wody opuszczone to wody, którymi nie interesują się właściciele z uwagi koszty. 6 f i 7 g, Polak potrafi połączyć przekopem lub rurami wody prywatne z obwodem lub z rzeką poza obwodem jeżeli ma na uwadze korzyści finansowe. Zdarza się, że dyrektorzy RZGW wyrażają na to zgodę lub nie wykorzystują swoich funkcji kontrolnych. PZW wymusza bezprawnymi zezwoleniami członkostwo i inne składki za wędkowanie na wodach płynących SP i nikogo to od 26 lat nie obchodzi, w tym Ministra rolnictwa i dyrektorów RZGW. 8 h i 9 i, związek sportowy PZW stworzony przez osoby fizyczne za składki i za fundusze z gospodarki rybackiej nabywa grunty ze stawami, jeziorami i zbiornikami z wodami stojącymi dla swych członków do uprawiania wędkarstwa. Ma też prawo do wydzierżawiania wód stojących od prywatnych właścicieli. Przypominam. Art. 10 ust. 3 prawa wodnego zabrania oddawania płynących wód publicznych do obrotu cywilnoprawnego, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 37 p w. Oznacza to, że nikt w tym i PZW nie może wykorzystywać wód publicznych (wody płynące SP i wody samorządowe) dla swych potrzeb statutowych wędkarskich. PZW wygrał przetargi na 36 % powierzchni obwodów rybackich do prowadzenia tylko racjonalnej gospodarki rybackiej. Na pozostałych 64% powierzchni obwodów rybackich racjonalną gospodarkę rybacką prowadzą inne osoby fizyczne i prawne. Parodią jest to, że na 64% obowiązują przepisy państwowe a na 36% powierzchni obwodów rządzi od 1950 r., nie wiedzieć dlaczego, Zarząd Główny i okręgi PZW. Właściciel wody powinien zarządzać swoimi wodami. Użytkownik może zarządzać wodami wg upoważnień właściciela. Wymiary i okresy ochronne ryb na wodach publicznych określa wg ustawy właściwy minister. PZW nie został upoważniony do określania wymiarów i okresów ochronnych ryb na wodach publicznych. Właściciel ma prawo do stanowienia swych warunków wędkowania. Sprawy sporne powinien rozstrzygać sąd. ZG PZW i okręgi powinny żądać tylko opłat za zezwolenia i na poszczególne obwody rybackie. Zbieranie składek za wędkowani na wodach publicznych jest nielegalne. Wędkarze popełniają przestępstwo podejmując lub łowiąc ryby narzędziami i urządzeniami połowowymi. Narzędzia i urządzenia połowowe mogą posiadać uprawnieni do rybactwa w obwodach rybackich, sklepy i wszyscy właściciele wód prywatnych. Wiceminister Środowiska p. M. Gajda zapowiedział zmiany w prawie wodnym w 2017 r. Skali zmian nie znam. Parokrotnie w tej odpowiedzi poruszyłem specjalnie bezprawne działania PZW w stosunku do obywateli z kartą wędkarską bo PZW żądając 600 zł od nie członków dyskryminuje mających powszechne prawo do wędkowania na wodach publicznych. Władysław.                                      

1 komentarz: