poniedziałek, 7 listopada 2016

Rzecznik Praw Obywatelskich

    Po analizie pisma Zastępcy Zespołu do Prezesa ZG PZW i jego odpowiedzi w sprawie opłat za zezwolenie na amatorski połów ryb w obwodach rybackich na wodach płynących Skarbu Państwa stwierdzam, że zarzuty z art. 32 i 58 Konstytucji i art. 6 ust. 2 prawa o stowarzyszeniach są słuszne. Dodałbym też art. 42 Konstytucji, który jest łamany przez funkcjonariuszy i sądy nakładające mandaty i kary za naruszanie uchwalonego przez ZG PZW regulaminu wędkowania na wodach publicznych. PZW wyeliminowało wędkarzy z kartą wędkarską z prawa do powszechnego korzystania z wód publicznych w zakresie amatorskiego połowu ryb wg przepisów państwowych (art. 34 prawa wodnego). Dziwi mnie jednak, że Zastępca Zespołu i Prezes UOKiK  zgadzają się na wymuszanie zezwoleniem członkostwa w PZW i pobieranie składek na wodach publicznych wbrew art. 7 ust. 2 ustawy o rybactwie. Skąd ich przeświadczenie, że jakiś związek może na cudzym majątku (wody obwodów są własnością Skarbu Państwa) prowadzić swą działalność statutową wędkarską. Uprzejmie proszę o przedstawieni wędkarzom przepisu, że PZW może wymagać członkostwa i składek za zezwolenia na wędkowanie w obwodzie rybackim Skarbu Państwa czyli w wodzie uprawnionego do rybactwa. PZW jest uprawnionym tylko do rybactwa i uzyskuje podczas połowu narzędziami i urządzeniami połowowymi olbrzymie ilości pożytków z obwodów rybackich Skarbu Państwa. Pożytki te są sprzedawane i stanowią dochody okręgów. Mało im jeszcze? Pozyskiwanie ryb na wędki z wód publicznych przez członków PZW to kradzież ryb na szkodę Skarbu Państwa. PZW wymusza nielegalnymi zezwoleniami przynależność do PZW na wodach publicznych. Jak podają okręgi ilość członków łowiących wędką na wodach publicznych jest około 634 000. Składki od tej ilości członków wynoszą kilkadziesiąt ml zł nielegalnego przychodu. Moje próby zainteresowania tymi dochodami prokuratur i CBA nie powiodły się. Odpowiedź Prezesa ZG mija się z prawdą i jest sprzeczna z ustawami. PZW jest związkiem sportowym zgodnie z decyzją sądu z dnia 2013. 06. 10. PZW może organizować wędkarstwo na własnych wodach. W ramach działalności gospodarczej okręgi, po podpisaniu umów, uzyskały w konkursach ofert 219 000 ha powierzchni obwodów rybackich na których zobowiązały się prowadzić racjonalną gospodarkę rybacką. Wzór umowy w załączeniu. Okręgi nie dzierżawią obwodów rybackich ani nie gospodarują na nich. Muszą stosować się do umowy użytkowania  rybackiego z obwodu rybackiego. Wywody Prezesa nie zasługują na uwagę. Przypominam. Ustawa o rybactwie śródlądowym wymaga art. 7 ust. 2 od wędkujących na wodach publicznych posiadania karty wędkarskiej lub karty łowiectwa podwodnego, a w przypadku wędkowania w wodzie uprawnionego do rybactwa czyli w obwodzie rybackim posiadania dodatkowo zezwolenia na konkretny obwód (wymóg art.7 ust. 2a ustawy). Inni uprawnieni do rybactwa sprzedają zezwolenia wg art. 7 ust. 8 ustawy czyli za opłatę ustaloną przez siebie. Tylko rynek decyduje czy na takie zezwolenie jest popyt.
Obwody rybackie są określone granicami w rozporządzeniach dyrektorów RZGW i ciągną się wzdłuż linii brzegu. Wymóg prawa cywilnego i art. 14 ust. 1a prawa wodnego. Wszystkie wody poza liniami brzegu udostępnione są wszystkim wędkującym posiadaczom kart. Sejm ustawą upoważnił dyrektorów RZGW do zawierania umowy o rybackie użytkowanie obwodu rybackiego w którym uprawniony do rybactwa w tym i okręgi PZW mogą łowić, wg załączników do umowy, ryby do celów gospodarczych narzędziami i urządzeniami  połowowymi. Różnego rodzaju wędki nie są zaliczone przez ministra rolnictwa rozporządzeniem o połowie ryb … do narzędzi czy urządzeń połowowych.  Przedstawiam skróconą umowę o racjonalną gospodarkę rybacką w obwodzie rybackim.
      Umowa zawiera na wstępie dane personalne stron RZGW i Okręgu PZW w …... .
       § 1. RZGW w ….. oddaje w użytkowanie obwód rybacki nr … obejmujący następujące wody: ………………………………………………….. wraz z zasobem ryb tam bytujących.
Dokładny przebieg granic określony jest rozporządzeniem Dyrektora. 
       § 2. Oddanie w użytkowanie następuje na okres 20 lat. Przekazanie obwodu nastąpi za protokołem zdawczo-odbiorczym.
       § 3. Oddanie w użytkowanie następuje za opłatą roczną przekazywaną do 1 marca każdego roku wg oferty użytkownika.
       § 4. Użytkownik zobowiązuje się do  zapewnienia w całym obwodzie realizacji zasad racjonalnej gospodarki rybackiej zgodnie z przedłożonym operatem rybackim w szczególności poprzez: coroczne zarybianie, coroczne odławianie ryb na poziomie wskazanym w operacie rybackim. Nadto użytkownik będzie informował o zarybianiu, o wpłatach, o zanieczyszczaniu wód, o udostępnianiu wód obwodu do badań, do przedkładania protokołów: zarybiania, odłowów ryb i raków, przedkładania księgi gospodarczej, zestawienia sprzedanych zezwoleń wędkarskich, współdziałania z innymi użytkownikami rybackimi i gospodarzami budowli w celu ochrony i ułatwień migracji ryb, nie stawianie sieci na szlakach żeglugowych.
        § 5. Użytkownik oświadcza, że znane mu są ograniczenia i godzi się na dalsze ograniczenia.
        § 6. Użytkownik nie nabywa prawa do pozyskiwania surowców.
        § 7. Zwrotne przekazanie obwodu przez użytkownika nastąpi za protokołem zdawczo-odbiorczym w terminie ustalonym przez strony.
        § 8. Umowa może być rozwiązana w przypadku naruszenia istotnych postanowień umowy przez użytkownika. Umowa może być rozwiązana w każdym czasie i bez odszkodowania.
        § 9. Sądem właściwym do rozstrzygania sporów jest sąd terenu obwodu rybackiego.
      § 10. Podatek od czynności cywilnoprawnych związanych z umową ciąży na użytkowniku. Dowód uiszczenia podatku użytkownik przedłoży do RZGW w terminie 21 dni.
      § 11. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach – po jednym dla każdej ze stron. 
       Uwaga. Niektóre RZGW sporządzają umowy znacznie rozbudowane. Takie umowy o prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim, z braku odpowiedniej kontroli dyrektorów RZGW i marszałków województw, umożliwiły PZW nielegalne organizowanie wędkarstwa w obwodzie rybackim i poza nim. 
       Przesyłam to opracowanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich do przemyślenia i porównania z ustawami Sejmu, który uregulował wg art. 1 Konstytucji majątek wspólny wszystkich obywateli. Żadnych uprawnień do regulowania wędkarstwa na wodach Skarbu Państwa nie posiada jakikolwiek związek sportowy czy stowarzyszenie. Przyszłe stowarzyszenie o nazwie PZW wg obecnie obowiązujących przepisów cywilnych majątkowych i prawa wodnego również nie uzyska prawnej zgody na organizowanie działalności statutowej wędkarskiej na wodach publicznych. PZW powinien prowadzić swoją działalność wędkarską w oparciu o własne wody. Muszę przytoczyć pracownikom Rzecznika art. 10 ust. 3 prawa wodnego, który zabrania oddawać wody Skarbu Państwa do obrotu cywilnoprawnego. Cytuję. „Płynące wody publiczne nie podlegają obrotowi cywilnoprawnemu, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie”. Prawo wodne art. 37 pkt 8 przewiduje „rybackie korzystanie ze śródlądowych wód powierzchniowych”. Od lat oferuję pomoc w zrozumieniu przepisów i określenia roli PZW na wodach publicznych. Brak jest jednak reakcji ze strony pracowników Rzecznika. Z poważaniem Władysław Walczak. http://rybanaga.blogspot.com i Facebook.  

1 komentarz:

  1. Zapraszam na forum do dyskusji w temacie http://splawikigrunt.pl/forum/index.php?topic=6200.15

    Chętnie się dowiem więcej w temacie.

    OdpowiedzUsuń