Pan Tomasz Nawrocki
Dyrektor
Departamentu Rybołówstwa
Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi
W
zmienionej ustawie o rybactwie artykuł 20 ust. 6. stwierdza „Amatorski połów
ryb przy użyciu sprzętu pływającego, o którym mowa w ust. 2, odbywa się z
zachowaniem zasad bezpieczeństwa przy uprawianiu żeglarstwa, określonych w
przepisach o żegludze śródlądowej”. Sformułowanie to jest nieprecyzyjne. Z kolei artykuł
27a 1. ustawy o rybactwie stanowi, Kto: 7) dokonuje amatorskiego połowu ryb z naruszeniem
art. 20 ust. 6 – podlega karze grzywny albo karze nagany. Artykuł 42
Konstytucji dopuszcza ukaranie za czyn zabroniony określony w ustawie. Przepis
karny art. 62 ustawy o żegludze zakłada nałożenie grzywny za wykroczenia przeciw
przepisom w zakresie warunków ruchu i postoju statków na szlaku żeglownym i w
portach. Minister Infrastruktury w związku z art. 34j wydał rozporządzenie z
dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków
żeglugi śródlądowej oraz upoważniania podmiotów do wykonywania przeglądów
technicznych statków. Artykuł 14. 1. ustawy o żegludze śródlądowej zobowiązują
dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej do wydania w drodze zarządzenia
szczegółowych warunków bezpieczeństwa ruchu i postoju statków. Ponadto art. 1 ust. 3 ustawy o żegludze
jednoznacznie określa, że przepisy ustawy stosuje się także do statków
służących do uprawiania sportu lub rekreacji, zarobkowego połowu ryb. Z tego wynika, że ustawa nie dotyczy
środków pływających do amatorskiego połowu ryb poza wyjątkiem wędkowania na
szlaku żeglownym. Obie ustawy w przepisach karnych nie wyliczają wykroczeń,
które można byłoby zakwalifikować jako zasady bezpieczeństwa przy uprawianiu
żeglarstwa.
Ustawa o rybactwie śródlądowym
nie określa wielkości mocy silników mocowanych do napędu środków pływających
wykorzystywanych przez amatorów do połowu ryb. Z rozdziału 4 Rejestr administracyjny i pomiar statków i
zawartych tam artykułów począwszy od art. 18 ustawy o żegludze nie mogłem wywnioskować, że wędkarze
nie mogą stosować silników o większej mocy, i że jest to zagrożone karą.
Dyrektor Urzędu Żeglugi
Śródlądowej w Warszawie w Zarządzeniu Nr 1/2008 w sprawie szczegółowych
warunków bezpieczeństwa ruchu i postoju statków na śródlądowych drogach wodnych
( Mazow.08.117.4191) w §
5. 5.8. zabronił kotwiczenia i
postoju jednostkom pływającym na szlaku żeglownym oraz § 14. 14.1.
2) nałożył obowiązek posiadania przepisów żeglugowych w małych statkach
posiadających kabiny. Rozumiem, że dotyczy to środków zarejestrowanych w
urzędach i przeznaczonych do wędkowania. Rozumiem
też, że § 13 zarządzenia nie dotyczy środków pływających
przeznaczonych do amatorskiego połowu ryb, które nie są zakwalifikowane do statków
sportowych czy rekreacyjnych.
W
świetle przytoczonych przepisów amator połowu ryb ze środka pływającego
zakotwiczonego na szlaku żeglownym może być ukarany za wędkowanie i za brak
posiadania w kabinie przepisów żeglugowych. Uważam, że brak jest podstaw do ukarania wędkującego ze środka
pływającego według § 6 rozporządzenia
Ministra Infrastruktury gdyż art. 34j ustawy o żegludze nie upoważnił Ministra
do określania wyposażenia środków pływających przeznaczonych do wędkowania i
rejestrowanych przez starostów.
Szanowny
Panie Dyrektorze
Inspektorzy Urzędu Żeglugi w Warszawie w 2010 r. podczas
kontroli wędkujących ze środków pływających na Wiśle żądali pod groźbą grzywny
lub wniosku do sądu:
- posiadania środków ochrony osobistej w postaci koła
ratunkowego, kapoka, kamizeli lub innych tego typu zabezpieczeń z aktualną
legalizacją,
- zmiany rejestracji
środka pływającego do wędkowania jeżeli miał zamocowany silnik powyżej 20 kW.
Zastraszeni wędkarze przerejestrowali swoje łodzie z
większym silnikiem we wskazanym Polskim
Związku Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego w Warszawie. Wędkarze mogli
przerejestrować swoje łodzie przeznaczone do wędkowania pod warunkiem wpisania
do wniosku rejestracyjnego przeznaczenia sprzętu pływającego do sportu i
rekreacji. Praktycznie z łodzi z silnikiem o moc większej niż 20 kW i po
zarejestrowaniu w/w Związku stracili prawo wędkowania z takiej łodzi pod groźbą
kary.
Straż rybacka Wojewody Mazowieckiego na wędkującego z takiej
łodzi próbowała nałożyć grzywnę. Wędkarz odmówił przyjęcia mandatu i straż
złożyła wniosek do sądu. Sąd odstąpił od ukarania lub uniewinnił obwinionego.
Wędkarze uważają, że inspektorzy urzędu wymuszają zmianę
rejestracji.
Proszę o stanowisko Pana Dyrektora w niżej wymienionych sprawach:
- czy słuszne jest wymaganie posiadanie środków
zabezpieczenia osobistego wg §
6 w/w rozporządzenia?
- czy i na podstawie jakiego przepisu ustawy lub
rozporządzenia inspektorzy Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Warszawie mogą karać
lub straszyć grzywną za posiadanie silnika o większej mocy przy środkach
pływających zarejestrowanych przez starostów do wędkowania? Dyrektor Żeglugi tak twierdzi w piśmie do
mnie i posądzam go o stosowanie nadinterpretacji ustawy. Niektórzy wędkarze
mają obie rejestracje. Parodia po Polsku.
Z
poważaniem Władysław Walczak
Tekst umieszczono na
blogu rybanaga.blogspot.com dnia 04.03. 2013 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz