Amator
połowu ryb powinien dbać o ochronę przyrody – roślin i zwierząt, czystość wody
i stanowiska. Nie powinien niszczyć brzegów, budów i urządzeń. Stosować się, podczas wędkowania na wodach
publicznych, do przepisów państwowych. Naruszanie tych zasad i warunków spowoduje
nałożenie sankcji określonych w przepisach karnych ustawy o rybactwie
śródlądowym. Uprawiać amatorski połów ryb bez stosowania światła najwyżej 2
wędkami o długości co najmniej 30 cm z linką, haczykiem i z przynętą: 2 haczykami
ze sztuczną przynętą, każda z 2 ostrzami o Æ30 mm; sztuczną przynętą wyposażoną
w nie więcej niż 3 haczyki o Æ30 mm; pod lodem w 1 haczyk o nie więcej niż 2 ostrza o Æ20 mm
lub w przynętę z nie więcej niż 2 haczykami o 3 ostrzach o Æ20
mm. Zmieniona ustawa jest bardziej
restrykcyjna dla wędkarzy ale pozbawiła policję i straż rybacką możliwości
wszczynania postępowania mandatowego na łowisku. Nie jest to korzystne dla
wędkarzy. Większość wolałaby zapłacić sprawiedliwie nałożoną grzywnę niż być
ciągana po sądach. Dura lex sed lex. W moim przekładzie – durne prawo
zafundowane przez ministerstwo rolnictwa ale groźne. Funkcjonariusze teraz mogą upomnieć, pouczyć, ostrzec albo
skierować wniosek o ukaranie do sądu. Sąd nakładając grzywnę lub naganę w
zależności od rodzaju wykroczenia orzeka: o podaniu kary do publicznej
wiadomości, o naprawieniu szkody, określa nawiązkę, o przepadku sprzętu, o
trwałym lub czasowym odebranie karty wędkarskiej. Sejm, na wniosek
Ministra Rolnictwa, zadecydował w zmienionej ustawie by rybak był karany tylko na wniosek marszałka województwa.
Propozycja została „zaklepana”. Marszałek stał się oskarżycielem jak strażnik. Czy
to nie dyskryminacja wędkarzy? A może uprawniony to rodzaj świętej krowy by mógł
bez przeszkód prowadzić rabunkową gospodarkę rybacką? Czy Minister może sobie
wyobrazić, że policjant lub strażnik sporządzi wniosek o ukaranie uprawnionego
do rybactwa - rybaka, uzasadni i prześle wniosek marszałkowi? Coś mi tu nie gra.
Uwaga należy pamiętać. Co to jest obwód rybacki i jakie są jego granice?
Żądać i sprawdzić czy we wniosku o ukaranie wpisano miejsce ewentualnego
wykroczenia? Od tego zależy kara nawet pozbawienia wolności. Radzę poważnie
traktować zmienioną ustawę a zwłaszcza takich strażników. Strażnicy z kujawsko-pomorskiego robią sobie gościnne wypady do mazowieckiego.
W obwodach rybackich obowiązują
dodatkowe podstawowe warunki zagrożone karą (art.7. 2a).
Przepisy karne ustawy
za naruszenie których może być sporządzony wniosek do sądu o ukaranie. WYKAZ
DLA WĘDKARZY
Art. 27 a. 1 Kto: punkt 2 litera a – nie posiada przy
sobie karty wędkarskiej lub używa jej mimo sądowemu zakazowi; pkt 2 lit. b – nie posiada zezwolenia
lub nie stosuje się do warunków w zezwoleniu i nie prowadzi rejestru; pkt 3 – używa żywca z innego akwenu; pkt 4 – umieszcza lub niszczy
oznakowania obrębów; pkt 5 – wstępuje
do obrębu hodowlanego oznakowanego; pkt
6 – dokonuje połowu ze sprzętu pływającego nie zarejestrowanego lub
nieoznakowanego albo źle oznakowanego; pkt
7 – używa sprzętu pływającego wbrew zasadom bezpieczeństwa określonych w
przepisach o żegludze - podlega karze
grzywny lub karze nagany (uwaga przepisy karne ustawy o żegludze
śródlądowej nie przewidują sankcji dla wędkarzy. Art. 1 ust.3 tej ustawy stanowi.
„Przepisy ustawy stosuje się także do statków…zarobkowego połowu ryb”- nie
dotyczy to moim zdaniem amatorów, ustęp
2 – kto usiłuje, podżega lub pomaga w popełnieniu czynu (patrz wyżej punkty
3-7) podlega karze grzywny lub karze
nagany; ust.3 – sąd może orzec podanie o ukaraniu do publicznej wiadomości
na koszt ukaranego; ust.4 – sąd
dodatkowo orzeka: a, obowiązek naprawienia szkody, b, nawiązkę do wysokości od
5 do 20 razy wartości przywłaszczonych ryb, pkt 2 – przepadek rybackich narzędzi i innych przedmiotów, pkt 3 – trwałe odebranie karty
wędkarskiej do czasu złożenia ponownego egzaminu po 12 miesiącach, ust. 5 – o odebraniu karty sąd
powiadamia odpowiedni organ, ust. 6 – orzeczenie o przepadku może
dotyczyć przedmiotów niestanowiących własności sprawcy, ust. 7 – Orzekanie w sprawach w ust. 1 następuje w trybie przewidzianym
przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Art. 27 b.1. Kto: pkt
1 – łowi ryby prawem chronione: ciosa, głowacz białopłetwy, głowacz
pręgopłetwy, kiełb białopłetwy, kiełb Kesslera, koza, koza złotawa, minóg
strumieniowy, piekielnica, piskorz, różanka, słonecznica, strzebla błotna,
strzebla potokowa, śliz. Łowi ryby poniżej wymiaru: boleń-40 cm,
brzanka-20 cm, brzana-40 cm, certa-30 cm, głowacica-70 cm, jaź-25 cm, jelec- 15
cm, kleń-25 cm, lin-25 cm, lipień-30 cm, łosoś-35 cm, miętus na Odrze-30 cm w
pozostałych wodach- 25 cm, pstrąg potokowy 25 do 30 cm w zależności od rejonu,
rozpiór-25 cm, sandacz-45 cm, sapa-25 cm, sieja-35 cm, sielawa-18 cm, sum-70
cm, szczupak-45 cm, świnka-25 cm, troć-35 cm, troć jeziorowa-50 cm, węgorz-50
cm, wzdręga- 15 cm; łowi ryby w okresach ochronnych; brzana 01.01-30.06; brzana
karpacka 15.03-15.07; certa na Wiśle od zapory 01.09-30.11 w pozostałych wodach
01.01-30.06, głowacica 01.03-31.05, jesiotr ostronosy 01.01-31.12, łosoś do
zapory na Wiśle 01.10-31.12 w pozostałym okresie zakaz połowu w czwartki,
piątki, soboty i niedziele, na Wiśle od zapory 01.12-29.02, w pozostałych
rzekach 01.10-31.12; miętus 01.12-29.02; pstrąg potokowy na Wiśle do Sanu i z
Sanem 01.09-31.01, w Odrze do Bystrzycy i z Bystrzycą 01.09-31.01, w
pozostałych wodach 01.09-31.12, sieja 15.10-31.12; sandacz 01.03-31.05; sapa
01.04-31.05; sum na Odrze od Warty 01.03-30.05 w pozostałych 01.11-30.06;
szczupak w rzekach i zbiornikach zaporowych 01.01-30.04, w pozostałych
01.03-30.04; świnka 01.01-15,05; troć na Wiśle do zapory 01.10-31.12 w
pozostałym okresie zakaz od czwartku do niedzieli włącznie, od zapory
01.12-29.02 a w okresie od 01.03-31.08 zakaz w piątki, soboty i niedziele w
pozostałych rzekach 01.10-31.12; troć jeziorowa 01.09-31.01; węgorz
15.06-15.07, łowi ryby: węgorza
powyżej 2 szt. Łowi ryby: w odległości mniejszej niż 50 m od budowli piętrzącej
wodę, więcej niż dwiema wędkami, w odległości mniejszej niż 50 m od sieci i
urządzeń połowowych, przez podnoszenie i opuszczanie przynęty, wędką
wytwarzającą pole elektryczne, pkt 2: a-
używa podrywki nie do łapania żywca, b- przechowuje, posiada, przewozi ryby z
naruszeniem okresów i wymiarów ochronnych i wprowadza je do handlu, c- łowi
ryby w miejscu i czasie zakazanym, pkt 3
łowi raki szlachetne i błotne, pkt 4 zarybia nie będąc uprawnionym, pkt 6 łowi
na rzecz rybaka nie mając upoważnienia , pkt 7 posiada narzędzia i
urządzenia połowowe rybackie lub podejmuje je z wody, - podlega karze ograniczenia wolności
albo karze grzywny nie niższej niż 200 zł, ust. 2 karę wymierza się za usiłowanie,
podżeganie i pomocnictwo, ust. 3 sąd
może orzec podanie kary do wiadomości publicznej na koszt ukaranego, ust. 4 sąd
dodatkowo orzeka na rzecz pokrzywdzonego naprawienie szkody lub nawiązkę od 5
do 20 razy wartości pozyskanej ryby, przepadek narzędzi, przedmiotów, trwałe
odebranie karty wędkarskiej, powiadomienie organu, przepadek przedmiotów nie
będących własnością sprawcy. Orzekanie w trybie Kodeksu postępowania w sprawach
o wykroczenia.
Usiłowanie – odpowiada
ten, kto w zamiarze popełnienia czynu zabronionego swoim zachowaniem zmierza do
jego popełnienia, czynu zabronionego jednak nie popełnia.
Pomocnictwo –
odpowiada ten, kto pomaga stworzyć warunki do popełnienia czynu zabronionego
lub go ułatwia.
Podżeganie – odpowiada
ten, kto chce, by inna osoba dokonała czynu zabronionego
Komentarz – twierdzę w oparciu o art. 96 §2
kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, artykuły w czasopismach
wędkarskich, opinię prof. dr hab. Wojciecha Radeckiego, że strażnicy rybaccy
wojewodów w 2011 roku wszczynali wbrew ustawie postępowania mandatowe na
łowiskach. Przekraczali tym swe uprawnienia i wyczerpywali znamiona art. 231 §1
kodeksu karnego. Egzekwowali bezprawnie mandatami przepisy PZW zapominając, że
art. 22 ustawy o rybactwie śródlądowym upoważnia ich tylko do kontroli ustawy i
przepisów wydanych na jej podstawie. Mam nadzieję, że moja skarga na Ministra
Rolnictwa za przekroczenie kompetencji w sprawie upoważnienia strażników do
nakładania grzywien za wykroczenia w ustawie a przesłana Prezesowi Rady
Ministrów spowoduje wycofanie tego pisma naruszającego art. 87 Konstytucji.
Należy też pamiętać, że nie wszystkie przepisy ustawy są zagrożone karą.
Stosowanie np. przynęt o innym rozstawie ostrzy nie podlega karze. Sądzę, że
udało mi się zamieścić wszystkie przepisy z ustawy za naruszenie których
wędkarz może być ukarany przez sąd.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz