Po analizie pisma Zastępcy Zespołu do Prezesa ZG PZW i jego
odpowiedzi w sprawie opłat za zezwolenie na amatorski połów ryb w
obwodach rybackich na wodach płynących Skarbu Państwa stwierdzam, że zarzuty z
art. 32 i 58 Konstytucji i art. 6 ust. 2 prawa o stowarzyszeniach są słuszne.
Dodałbym też art. 42 Konstytucji, który jest łamany przez funkcjonariuszy i
sądy nakładające mandaty i kary za naruszanie uchwalonego przez ZG PZW
regulaminu wędkowania na wodach publicznych. PZW wyeliminowało wędkarzy z kartą
wędkarską z prawa do powszechnego korzystania z wód publicznych w
zakresie amatorskiego połowu ryb wg przepisów państwowych (art. 34 prawa
wodnego). Dziwi mnie jednak, że Zastępca Zespołu i Prezes UOKiK zgadzają się na wymuszanie zezwoleniem
członkostwa w PZW i pobieranie składek na wodach publicznych wbrew art. 7 ust.
2 ustawy o rybactwie. Skąd ich przeświadczenie, że jakiś związek może na
cudzym majątku (wody obwodów są własnością Skarbu Państwa) prowadzić swą działalność
statutową wędkarską. Uprzejmie proszę o przedstawieni wędkarzom przepisu,
że PZW może wymagać członkostwa i składek za zezwolenia na wędkowanie w
obwodzie rybackim Skarbu Państwa czyli w wodzie uprawnionego do rybactwa. PZW
jest uprawnionym tylko do rybactwa i uzyskuje podczas połowu narzędziami i
urządzeniami połowowymi olbrzymie ilości pożytków z obwodów rybackich Skarbu
Państwa. Pożytki te są sprzedawane i stanowią dochody okręgów. Mało im jeszcze?
Pozyskiwanie ryb na wędki z wód
publicznych przez członków PZW to kradzież
ryb na szkodę Skarbu Państwa. PZW wymusza nielegalnymi zezwoleniami przynależność
do PZW na wodach publicznych. Jak podają okręgi ilość członków łowiących wędką na
wodach publicznych jest około 634 000. Składki od tej ilości członków wynoszą
kilkadziesiąt ml zł nielegalnego przychodu. Moje próby zainteresowania tymi
dochodami prokuratur i CBA nie powiodły się. Odpowiedź Prezesa ZG mija się z
prawdą i jest sprzeczna z ustawami. PZW jest związkiem sportowym zgodnie z
decyzją sądu z dnia 2013. 06. 10. PZW może organizować wędkarstwo na własnych wodach. W ramach działalności
gospodarczej okręgi, po podpisaniu umów, uzyskały w konkursach ofert 219 000 ha powierzchni obwodów rybackich na których
zobowiązały się prowadzić racjonalną gospodarkę rybacką. Wzór umowy w
załączeniu. Okręgi nie dzierżawią obwodów rybackich ani nie
gospodarują na nich. Muszą stosować się do umowy użytkowania rybackiego z obwodu rybackiego. Wywody Prezesa
nie zasługują na uwagę. Przypominam. Ustawa o rybactwie śródlądowym wymaga art.
7 ust. 2 od wędkujących na wodach publicznych posiadania karty wędkarskiej
lub karty łowiectwa podwodnego, a w przypadku wędkowania w wodzie
uprawnionego do rybactwa czyli w obwodzie rybackim posiadania dodatkowo zezwolenia
na konkretny obwód (wymóg art.7 ust. 2a ustawy). Inni uprawnieni do rybactwa sprzedają zezwolenia wg art. 7 ust. 8
ustawy czyli za opłatę ustaloną przez siebie. Tylko rynek decyduje czy na takie
zezwolenie jest popyt.
Obwody rybackie są określone granicami w rozporządzeniach
dyrektorów RZGW i ciągną się wzdłuż linii brzegu. Wymóg prawa cywilnego i art.
14 ust. 1a prawa wodnego. Wszystkie wody poza liniami brzegu udostępnione są
wszystkim wędkującym posiadaczom kart. Sejm ustawą upoważnił dyrektorów
RZGW do zawierania umowy o rybackie użytkowanie obwodu rybackiego w którym
uprawniony do rybactwa w tym i okręgi PZW mogą łowić, wg załączników do umowy,
ryby do celów gospodarczych
narzędziami i urządzeniami połowowymi.
Różnego rodzaju wędki nie są zaliczone przez ministra rolnictwa rozporządzeniem
o połowie ryb … do narzędzi czy urządzeń połowowych. Przedstawiam
skróconą umowę o racjonalną gospodarkę rybacką w obwodzie rybackim.
Umowa zawiera na wstępie
dane personalne stron RZGW i Okręgu PZW w …... .
§ 1. RZGW w ….. oddaje w użytkowanie obwód rybacki nr … obejmujący następujące wody: ………………………………………………….. wraz z zasobem ryb tam bytujących.
§ 1. RZGW w ….. oddaje w użytkowanie obwód rybacki nr … obejmujący następujące wody: ………………………………………………….. wraz z zasobem ryb tam bytujących.
Dokładny
przebieg granic określony jest rozporządzeniem Dyrektora.
§ 2. Oddanie w użytkowanie następuje na okres 20 lat. Przekazanie obwodu
nastąpi za protokołem zdawczo-odbiorczym.
§ 3. Oddanie w użytkowanie następuje za opłatą roczną przekazywaną do 1
marca każdego roku wg oferty użytkownika.
§ 4. Użytkownik zobowiązuje się do
zapewnienia w całym obwodzie realizacji zasad racjonalnej gospodarki rybackiej zgodnie z przedłożonym operatem
rybackim w szczególności poprzez: coroczne zarybianie, coroczne odławianie ryb
na poziomie wskazanym w operacie rybackim. Nadto użytkownik będzie informował o
zarybianiu, o wpłatach, o zanieczyszczaniu wód, o udostępnianiu wód obwodu do
badań, do przedkładania protokołów: zarybiania, odłowów ryb i raków,
przedkładania księgi gospodarczej, zestawienia sprzedanych zezwoleń
wędkarskich, współdziałania z innymi użytkownikami rybackimi i gospodarzami
budowli w celu ochrony i ułatwień migracji ryb, nie stawianie sieci na szlakach
żeglugowych.
§ 5. Użytkownik oświadcza, że znane mu są ograniczenia i godzi się na
dalsze ograniczenia.
§ 6. Użytkownik nie
nabywa prawa do pozyskiwania surowców.
§ 7. Zwrotne przekazanie obwodu przez użytkownika nastąpi za protokołem
zdawczo-odbiorczym w terminie ustalonym przez strony.
§ 8. Umowa może być
rozwiązana w przypadku naruszenia istotnych postanowień umowy przez
użytkownika. Umowa może być rozwiązana w każdym czasie i bez odszkodowania.
§ 9. Sądem właściwym do rozstrzygania
sporów jest sąd terenu obwodu rybackiego.
§ 10. Podatek od czynności
cywilnoprawnych związanych z umową ciąży na użytkowniku. Dowód uiszczenia
podatku użytkownik przedłoży do RZGW w terminie 21 dni.
§ 11. Umowę sporządzono w
dwóch jednobrzmiących egzemplarzach – po jednym dla każdej ze stron.
Uwaga. Niektóre RZGW sporządzają umowy znacznie rozbudowane. Takie umowy o prowadzenie
racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim, z braku odpowiedniej kontroli
dyrektorów RZGW i marszałków województw, umożliwiły PZW nielegalne organizowanie
wędkarstwa w obwodzie rybackim i poza nim.
Przesyłam
to opracowanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich
do przemyślenia i porównania z ustawami Sejmu, który uregulował wg art. 1
Konstytucji majątek wspólny wszystkich obywateli. Żadnych uprawnień do regulowania wędkarstwa na wodach Skarbu Państwa
nie posiada jakikolwiek związek sportowy czy stowarzyszenie. Przyszłe
stowarzyszenie o nazwie PZW wg obecnie obowiązujących przepisów cywilnych
majątkowych i prawa wodnego również nie uzyska prawnej zgody na organizowanie
działalności statutowej wędkarskiej na wodach publicznych. PZW powinien
prowadzić swoją działalność wędkarską w oparciu o własne wody. Muszę przytoczyć
pracownikom Rzecznika art. 10 ust. 3 prawa wodnego, który zabrania oddawać wody
Skarbu Państwa do obrotu cywilnoprawnego. Cytuję. „Płynące wody publiczne nie
podlegają obrotowi cywilnoprawnemu, z wyjątkiem przypadków określonych w
ustawie”. Prawo wodne art. 37 pkt 8 przewiduje „rybackie korzystanie ze
śródlądowych wód powierzchniowych”. Od
lat oferuję pomoc w zrozumieniu przepisów i określenia roli PZW na wodach
publicznych. Brak jest jednak reakcji ze strony pracowników Rzecznika. Z
poważaniem Władysław Walczak. http://rybanaga.blogspot.com
i Facebook.
Zapraszam na forum do dyskusji w temacie http://splawikigrunt.pl/forum/index.php?topic=6200.15
OdpowiedzUsuńChętnie się dowiem więcej w temacie.