Polski Związek Wędkarski został powołany w 1950 r. i organizuje
swoje struktury na wodach publicznych wbrew ustawom o wodach z 1922 roku i o
rybołówstwie z 1932 roku. Ustawa o rybactwie śródlądowym z 1985 r.
zmieniająca ustawę o rybołówstwie również nie upoważnia stowarzyszenia PZW do
organizowania wędkarstwa na wodach publicznych. Warunkiem uprawiania
amatorskiego połowu ryb w latach 1950 do 1989 było członkostwo w PZW. Zmiany
ustrojowe i gospodarcze spowodowały, że PZW utracił wody na rzecz właścicieli i
„przyzwolenia” organizowania wędkarstwa na wodach publicznych. Sądzę, że
kierownictwo PZW z braku własnych wód
stanęło przed dylematem jak i na czyich wodach organizować wędkarstwo.
Indoktrynacja społeczeństwa o roli i znaczeniu PZW od 1950 r. spowodowała,
że wędkarze a nawet administracja
centralna po 1989 r. zaakceptowali organizowanie wędkarstwa przez PZW na wodach
publicznych. Społeczność wędkarska nawet do dziś nie zna przepisów państwowych.
Nowa ustawa prawo wodne z 2001 r. potwierdziła powszechne prawo obywatela (
art. 34 ust. 2) do korzystania z wód publicznych także w zakresie amatorskiego
połowu ryb na warunkach i zasadach przepisów państwowych. Powszechne prawo może
być tylko i wyłącznie zabrane prawomocnym wyrokiem sądu np. poprzez trwałe
odebranie karty wędkarskiej.
Nowe prawo wodne potwierdziło też możliwość prowadzenia rybactwa ( art. 37).
Wypowiedziano stare umowy o rybactwo i zapowiedziano konkursy ofert na
poszczególne obwody rybackie. Zarząd Główny PZW dokonał zmian organizacyjnych i
zarejestrował Polski Związek Wędkarski w Krajowym Rejestrze Sądowym jako
stowarzyszenie i przedsiębiorstwo
z dniem 24. 04. 2002 r. o numerze 0000108423 i REGONIE 007025486
http:/www.krs-online.com.pl/polski-zwiazek-wedkarski-zarzad-glowny-krs-103188.html
.
Okręgi PZW złożyły oferty o rybackie korzystanie z obwodów rybackich. W wyniku umów cywilnoprawnych z dyrektorami
regionalnych zarządów gospodarki wodnej okręgi otrzymały 36% obwodów w kraju. Od
1 stycznia 2005 r. okręgi PZW rozpoczęły zgodnie z umowami gospodarkę rybacką
polegającą na połowie ryb na narzędzia i urządzenia rybackie oraz na zarybianiu.
Umowy upoważniają okręgi tylko do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej w poszczególnych obwodach rybackich.
Obwód rybacki to woda nad gruntem państwowym i w granicach linii brzegu. Wody poza liniami brzegu a więc poza
obwodami i wody samorządowe (gminne) nie mogą być oddane do rybactwa.
Z uwagi na powszechne prawo Polaka do amatorskiego połowu ryb okręgi
jako uprawnieni do rybactwa w obwodach rybackich zostali zobowiązani
ustawą do:
1. udostępniania zezwoleń na amatorski połów
ryb na poszczególne obwody,
2. określenia warunków amatorskiego połowu w
konkretnym obwodzie wynikające z obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki
rybackiej w tym obwodzie uwzględniające w szczególności wymiary gospodarcze,
limity połowu, czas, miejsce, technikę połowu i ewentualny obowiązek
prowadzenia rejestru złowionych ryb,
3. możliwości pobierania opłaty za wydane
zezwolenie na dany obwód w wysokości przez siebie ustalonej.
UWAGA
Wymiary gospodarcze ryb dotyczą połowów rybackich. Ustawa nie upoważniła
uprawnionych do rybactwa - okręgi PZW do zmieniania wymiarów ochronnych ryb
określonych przez ministra rolnictwa w rozporządzeniu z 12 listopada 2001 r.
Bezprawna wędkarska działalność okręgów na wodach
publicznych
Okręgi świadomie i z pełną premedytacją,
jeszcze przed podpisaniem umów o
rybackie korzystanie z obwodów rybackich, rozpoczęły przygotowania materiałów
dla kół do bezprawnego organizowania
działalności statutowej wędkarskiej w przyznanych
im do rybactwa obwodach. Okręgi chyba z braku znajomości przepisów
państwowych i treści umów o rybactwo zaplanowały też bezprawne
wędkarstwo w wodach przyległych do obwodów i w wodach gminnych. Podano do publicznej wiadomości, że warunkiem
uprawiania amatorskiego połowu ryb na tych wodach jest przynależność do PZW,
opłacenie wymaganych składek i przestrzeganie uchwał, zakazów, ograniczeń i
Regulaminu Amatorskiego Połowu Ryb uchwalonego przez ZG PZW. Ani wody, ani
pożytki w nich występujące nie są własnością stowarzyszenia. Okręgi jako
związek wymyślają różnego rodzaju katalog składek by uzyskiwać maksymalne
korzyści finansowe z wód publicznych i z pożytków w nich znajdujących się. Członkowie
otrzymują zezwolenia za darmo pod warunkiem opłacenia składki członkowskiej i
kilku innych składek, natomiast posiadacze kart wędkarskich a nie zrzeszeni w
PZW mogą wykupić zezwolenie za składkę od paru do kilku razy większą. To
dyskryminacja niezrzeszonych na wodach państwowych i samorządowych przez
nielegalnego – okręgi organizatora
wędkarstwa.
Zarząd Główny
Polskiego Związku Wędkarskiego zarejestrował się też w Ministerstwie Sportu i
Turystyki jako polski związek
sportowy{http://www.msport.gov.pl/polskie-zwiazki-sportowe} by korzystać z
dotacji.
UWAGA
Wręczane zezwolenia członkom PZW a sprzedawane niezrzeszonym mają wadę prawną bo obejmują wody wszystkich obwodów w danym
okręgu, wody przyległe do obwodów i wody gminne. Zezwolenia winny być na
poszczególne obwody rybackie.
Do obwodów na rzekach, jeziorach i
zbiornikach nie zalicza się starorzeczy, zatok bez dopływów, zalewów,
rozlewisk, łach, błot i wód w urządzeniach wodnych takich jak porty,
przystanie, kąpieliska, ujęcia wody, rowy, czy stawy do oczyszczania ścieków i
rekreacji. Aby na nich wędkować należy
posiadać kartę wędkarską.
Skutki bezprawnego wędkarskiego
działania okręgów PZW na wodach publicznych doprowadziły do:
1.
pozbawienia Polaków powszechnego prawa do
korzystania z amatorskiego połowu na warunkach przepisów państwowych,
2.
pozbawienia dzieci, młodzieży, studentów,
bezrobotnych, rencistów, emerytów i niezrzeszonych darmowego połowu ryb
na wodach poza obwodami i na wodach gminnych,
3.
wymuszania płacenia składek za wędkowanie w
obwodach i poza obwodami,
4.
pozbawienia Skarbu Państwa podatku od
działalności gospodarczej rybackiej okręgów jako uprawnionych do rybactwa,
5.
bezkarności stowarzyszenia, które bezprawnie
organizuje swe struktury na wodach publicznych i osiąga średnio 100 mln. zł.
rocznie nienależnych wpływów ze składek,
6.
osiągania nienależnych przychodów przez
wojewodów z nielegalnie nakładanych mandatów przez straże rybackie za
naruszanie unormowań stowarzyszenia w obwodach i poza nimi,
7.
pogłębiania braku zaufania do władzy,
administracji, funkcjonariuszy,
prokuratury i sądów,
8.
działania na szkodę interesu publicznego i
prywatnego.
W oparciu o przepisy prawa i umowę
użytkowania prawa rybackiego obwodu rybackiego (wzór R Z G W Warszawa) stwierdzam, że działalność
wędkarska okręgów PZW na wodach państwowych i samorządowych (gminnych) jest
nielegalna i wyczerpuje znamiona czynu zabronionego .
Opracowano na potrzeby blogu rybanaga.blogspot.com
Płock, 21. 12. 12 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz