Korzystanie z wód polega na ich używaniu na potrzeby
ludności oraz gospodarki (art.31 prawa wodnego). Śródlądowe powierzchniowe wody
dzieli się na płynące i stojące. Do płynących zalicza się: cieki ze źródłami, kanały, jeziora,
naturalne i sztuczne zbiorniki o ciągłym
lub okresowym dopływie lub odpływie. Stojące to: jeziora, naturalne i
sztuczne zbiorniki (stawy) niezwiązane,
w sposób naturalny, z wodami płynącymi. Wody stanowią własność Skarbu
Państwa, innych osób prawnych albo osób fizycznych. Wg art.10 ust.1a prawa wodnego wody płynące stanowią własność Skarbu Państwa. Wody płynące Skarbu
Państwa i wody stojące samorządowe są wodami publicznymi. Wody samorządowe to wody stojące znajdujące się na gruntach
gmin. Wody płynące nawet po gruntach
prywatnych osób prawnych lub fizycznych i wody w urządzeniach wodnych a połączone
z wodami płynącymi są wodami Skarbu Państwa. Pożytki (ryby i organizmy)
w tych wodach należą również do Skarbu
Państwa. Dyspozycja o wykorzystywaniu pożytków na wodach płynących i
stojących samorządowych należy do Sejmu. Sejm upoważnił dyrektorów
regionalnych zarządów gospodarki wodnej do ustanawiania lub znoszenia obwodów
rybackich i ich granic. Dyrektorzy RZGW są też uprawnieni do oddawania umowami
cywilnoprawnymi obwodów rybackich zwycięzcom konkursu ofert na korzystanie
rybackie. Polacy z kartą wędkarską są upoważnieni ustawą - prawo wodne do
połowu ryb na wędki za darmo w wodach stojących samorządowych, w
urządzeniach wodnych i w wodach płynących poza wodami uprawnionego do rybactwa.
Wykaz obwodów i ich granic należy uzyskać z wojewódzkich dzienników
urzędowych lub na stronach RZGW. Połów
ryb na wędki lub kuszę na wodach prywatnych osób prawnych i fizycznych jest
uzależniony od decyzji właścicieli. Wody prywatne mogą być oddawane
w dzierżawę osobom prawnym lub fizycznym. Wody
publiczne (Skarbu P. i samorządowe) nie
mogą być oddawane w użytkowanie do amatorskiego połowu ryb. Osobami
prawnymi są też Zarząd Główny i okręgi PZW zarejestrowane jako przedsiębiorstwa
i związki sportowe. Członkowie PZW
zgodnie z prawem o stowarzyszeniach, prawem wodnym i ustawą o rybactwie winni
łowić na wędki na wodach własnych Związku lub na wodach wydzierżawionych od
osób prawnych lub fizycznych. Oczywiste jest, że członkowie PZW mający karty jako Polacy mają
prawo do powszechnego korzystania wędkarskiego z wód publicznych wg przepisów
państwowych. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze
publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany. Zmiana ustroju w 1989 r.
umożliwiła właścicielom wód stojących prowadzenie działalności gospodarczej
wędkarskiej. Polacy bez karty mogą tam za opłatą poznać tajniki wędkowania i
złowić taaaką rybę. Zarząd Główny PZW uchwalił
nowy RAPR a w nim uznał bezprawnie wody użytkowane
jako własne. Zawłaszczył tym cudze wody i pozbawił Polaków ich prawa
do powszechnego korzystania z wód publicznych w zakresie amatorskiego połowu
ryb wg przepisów państwowych. Zwracam Państwa uwagę, że zezwolenia winny być
sprzedawane na poszczególne obwody i za opłatę a nie za członkostwo i
składki. Zezwolenia takie są niezgodne z ustawą i pozwalają unikać płacenia
podatków. Ciekawi mnie czy członków PZW świadomie biorą udział w tym procederze?
Sądzę, że nowe ministerstwo zwróci na to swą uwagę. Policja i straże rybackie
wojewodów może nie będą egzekwowały
„takich” zezwoleń i „takiego” nowego regulaminu. Wątpię w to. Pragnę też dodać,
że wody PZW, poza wodami uprawnionego do rybactwa (wody użytkowane wg RAPR) na wodach płynących Skarbu Państwa, należą do wód prywatnych. Policja i
straże rybackie nie są uprawnione do kontroli wód prywatnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz