Rozdział 12
Jestem zdumiony, że Rząd pozwala związkowi
sportowemu o nazwie PZW na pobieranie, wbrew art.7 ustawy, składek,
określać reguły wędkowania, stosować ulgi, tworzyć wody górskie, łowiska
specjalne by osiągać maksymalne nienależne korzyści finansowe na szkodę
obywateli i państwa. W obwodach rybackich gdzie uprawnionymi są inne podmioty
niż PZW jest normalnie i zgodnie z ustawą rybacką. Problem 2. Amatorski połów ryb na wodach publicznych to przywilej Polaków posiadających kartę wędkarską a warunkiem jest
przestrzeganie przepisów państwowych. Przywilej ten wywodzi się z Konstytucji (art.1) i ustawy – Prawo wodne
(art.34). W prawie wodnym i w ustawie o rybactwie brak jest przepisów zezwalających
na organizowanie przez kogokolwiek amatorskiego połowu ryb. Prawo wodne
dopuszcza tylko rybactwo i tylko w obwodach rybackich (art.37). Skrót historii
PZW. Odpowiednie służby spowodowały w 1950 r. powstanie PZW z przedwojennych
towarzystw wędkarskich. Związek za zgodą władz zorganizował wędkarstwo na
wodach publicznych tzn. utworzył swe struktury, legitymacją upoważniał członków
do wędkowania wg uchwalonego przez siebie regulaminu. W 1989 r. zmienił się
ustrój, wody publiczne powinny wrócić do państwa. Nie wróciły. Zmienił się też
związek wędkarski. Zarząd Główny PZW pod datą 23-04-2002 r. został wpisany do
rejestru KRS jako przedsiębiorca i stowarzyszenie. Okręgi PZW uzyskały
osobowość prawną i mogły, z uwagi na brak własnych wód, zająć się działalnością
gospodarczą. Prawo wodne pozwalało im uzyskiwać obwody rybackie do rybackiego korzystania. Sąd Rejonowy dla M. ST. Warszawy w dniu
2013.06.10 zmienił w rejestrze sądowym wpis; wykreślił stowarzyszenie a
wpisał polski związek sportowy. Organem sprawującym nadzór stał się
Minister Sportu i Turystyki. Komentarz 2.
Ani Prawo wodne ani ustawa o rybactwie
śródlądowym nie upoważniały i nie upoważniają jakiejkolwiek organizacji do
tworzenia swych struktur w obwodach rybackich Skarbu Państwa lub na pozostałych
wodach publicznych. Rząd czyli Minister Skarbu pozwala PZW wykorzystywać
wody publiczne do osiągania nienależnych korzyści w postaci składek i nie
płacenia podatku. Problem 3.
Analizując rozporządzenia w sprawie ustanawiania obwodów rybackich
stwierdziłem, że dyrektorzy RZGW włączają, wbrew art. 12 ustawy rybackiej, różne
porty, starorzecza i wody urządzeń wodnych do obwodu. Przy tworzeniu obwodu stosują
też formułki „wraz z wodami ich dopływów” lub „innych zbiorników wodnych o
ciągłym dopływie lub odpływie do wód tego odcinka”. Komentarz. Takie określanie granic stosowali już
wojewodowie ustanawiający granice obwodów rybackich w poprzednich latach. Wg
mnie należałoby precyzyjnie określać obwody wykorzystując do tego uzupełniający
obwód. Dyrektorzy skorzystali z poprzednich rozporządzeń, przepisali obwody nie
uwzględniając zmienionych przepisów. Zachowano też jakiś rodzaj asekuracji bo
formułki te można dostrzec nawet w obwodach do których nie dopływają nawet wody
w rowach. Przypominam. Obwody rybackie można ustanawiać w wodach nad dnem i
brzegiem ograniczonym linią brzegu i w wodach, w których można prowadzić
racjonalną gospodarkę rybacką. Starorzecza i wody w urządzeniach wodnych są
przede wszystkim poza linią brzegu i często na gruntach niepaństwowych. Obwody
rybackie są obarczone wadami prawnymi. Poza tym wręczanie członkom PZW zezwoleń
na amatorski połów ryb w wodach starorzeczy i urządzeń wodnych jest bezprawne. Wody te nie są własnością Związku i nie
należą do obwodu rybackiego. Wnioski. Wadliwie ustanowienie granic obwodów
rybackich, nielegalne organizowanie wędkarstwa przez okręgi PZW w obwodach i
poza nimi ograniczyły lub pozbawiły Polaków prawa do powszechnego korzystania z
wód publicznych w zgodzie z przepisami ustawy rybackiej i rozporządzeń wydanych
na jej podstawie. Przypominam. Wody
publiczne to wody płynące Skarbu Państwa i wody stojące samorządów. Wody
publiczne płynące wg art. 10 ust.3 prawa wodnego nie podlegają obrotowi cywilnoprawnemu. Oznacza to, że okręgi PZW
nie są upoważnione ustawami do dawania zezwoleń na wędkowanie na wodach
publicznych pod warunkami członkostwa w PZW, wniesienia innych składek i
stosowania się do RAPR.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz