Wieści 42 – na
wniosek p. Roberta S. wyjaśniam z komentarzem wędkującym na wodach publicznych
znaczenie artykułu 7 ustęp 2a ustawy o rybactwie śródlądowym. Wędkujący i funkcjonariusze z
winy ministrów i PZW nie znają przepisów
państwowych regulujących amatorski
połów ryb na wodach publicznych. Pragnę to zmienić i naprawić. Art. 7 ust. 2a - „Posiadanie zezwolenia,
o którym mowa w ust. 2, potwierdza dokument wydany w postaci
papierowej lub elektronicznej przez uprawnionego do rybactwa w obwodzie
rybackim określający podstawowe warunki amatorskiego połowu ryb
ustalone przez uprawnionego do rybactwa wynikające z potrzeby
prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej w tym obwodzie
rybackim, uwzględniającej w szczególności wymiary gospodarcze, limity
połowu, czas, miejsce i technikę połowu ryb.
Zezwolenie może także wprowadzać warunek prowadzenia rejestru
amatorskiego połowu ryb, a w przypadku wprowadzenia tego warunku – określać sposób
prowadzenia tego rejestru.” Amatorski połów ryb to pozyskiwanie ryb
wędką lub kuszą. Ustawa i wydane
na jej podstawie rozporządzenia dotyczą
rybactwa i amatorskiego połowu ryb na wodach
publicznych. Wody publiczne to wody płynące Skarbu Państwa (państwowe)
i wody stojące będące własnością samorządów (gmin). Wody stojące to wody, które
nie mają dopływów lub odpływów. Należy
koniecznie pamiętać, że na wodach publicznych obowiązują tylko przepisy
państwowe a w obwodzie dodatkowe przepisy wydane przez uprawnionego do rybactwa
i określone tylko w zezwoleniu na dany obwód rybacki wg art. 7 ust. 2a ustawy
rybackiej. Przypominam, że na wodach publicznych nie obowiązuje Regulamin
Amatorskiego Połowu Ryb uchwalony przez Zarząd Główny PZW i nie jest on podstawą do nakładania mandatów. Dodaję też, że
wydawane przez okręgi PZW zezwolenia po wniesieniu kilku składek są niezgodne z ustawą (ustawa art. 7 ust. 2a wymaga udostępniania
zezwolenia na ten obwód rybacki).
Okręgi PZW udostępniają hurtowe zezwolenia na wszystkie obwody oddane im przez
dyrektorów rzgw do tylko rybackiego
korzystania. Postępujące zgodnie z
przepisami państwowymi straże rybackie
wojewodów i policja nie powinny, wg mnie, wymagać od obywateli z kartą
wędkarską bezprawnych zezwoleń okręgów PZW. Z przykrością muszę zauważyć,
że funkcjonariusze straży rybackich i policji nie postępują zgodnie z art. 22
ust. 2 ustawy o rybactwie, który
zobowiązuje straż rybacką do kontroli przestrzegania ustawy i przepisów
wydanych na jej podstawie. Z przykrością też informuję wędkujących na
wodach publicznych, że społeczne straże rybackie powoływane na wnioski okręgów
PZW przez rady powiatowe egzekwują RAPR ZG PZW wbrew art. 24 ust. 2 ustawy o
rybactwie. Bo. Zadaniem Społecznej
Straży Rybackiej jest współdziałanie z Państwową Strażą Rybacką w zakresie
kontroli przestrzegania ustawy oraz przepisów wydanych na jej
podstawie. Strażnicy i policjanci
przekraczający swoje uprawnienia narażają się na karę pozbawienia wolności do
lat 3 (art. 231 § 1
kodeksu karnego).
Wyjaśniam wędkarzom znaczenie
podkreślonych wyrazów i terminów w art. 7 ust. 2a. Sejm,
Senat i Prezydent dali Polakom prawo do
powszechnego korzystania z wód publicznych w zakresie wędkarstwa wg przepisów
państwowych. Oznacza ono, że każdy spełniający warunki przepisów może wędkować
na wodach publicznych bez pośrednictwa PZW. Ustęp 2 artykułu 7 ustawy rybackiej
uzależnia wędkowanie od posiadania karty wędkarskiej i zezwolenia. Ustęp ten
podaje też na jakich wodach można wędkować i w oparciu o jakie dokumenty. Aby wędkować w wodzie uprawnionego do rybactwa należy posiadać kartę
wędkarską i zezwolenie. Aby wędkować poza wodą uprawnionego do rybactwa
należy okazywać się tylko kartą wędkarską. Ustawa o rybactwie upoważnia
do wyznaczenia w wodach płynących na jeziorach, zbiornikach wodnych, rzekach,
kanałach i ciekach obwodów rybackich
zwanych inaczej wodami uprawnionego
do rybactwa. Prawo wodne i rozporządzenie ministra z 12. 11. 2001 r. w
sprawie połowu ryb oraz warunków chowu, hodowli i połowu innych organizmów
żyjących w wodzie zobowiązują do
tworzenia obwodów rybackich nad gruntami Skarbu Państwa i w granicach linii brzegu. Natomiast tam, gdzie
granica przebiega przez wodę należy wytyczyć ją odcinkami linii prostej
łączącej stałe punkty orientacyjne w terenie (§ 13 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia). Prawo wodne art. 37 dopuszcza działalność gospodarczą rybacką
na wodach płynących Skarbu Państwa. Wędkarstwo jest zagwarantowane art. 34 tylko
dla obywateli pod warunkami w ustawie i przepisach wydanych na jej podstawie.
Wyjaśniam: 1, kartę wędkarską uzyskuje się po złożeniu odpowiednich dokumentów
w starostwie, 2, zezwolenie na wędkowanie w danym obwodzie rybackim musi
udostępnić uprawniony do rybactwa na ten
obwód ewentualnie za opłatą (składka nie jest opłatą) w wysokości przez siebie
ustalonej. Ustawa wymusza na uprawnionych do rybactwa udostępnianie zezwoleń
dla zabezpieczenia obywatelom ich prawa do powszechnego korzystania z wód publicznych,
3, uprawnionym do rybactwa jest tylko ten
kto przystąpił do konkursu
ofert z operatem i podpisał umowę o rybactwo na co najmniej 10 lat. W związku z
tym dyrektorzy rzgw nie mogą udostępniać zezwoleń za opłatą na obwody rybackie
nie oddane do rybactwa ponieważ nie przystąpili do konkursu i nie mogą sami ze
sobą podpisać umowy. Obwody nie oddane
do rybactwa, nie posiadające uprawnionego do rybactwa i na czas wyłonienia uprawnionego w konkursie winny być udostępniane
dla posiadaczy kart wędkarskich. W operacie rybackim opracowanym wg
rozporządzenia ministra rolnictwa (Dz.U.02.44.414) i zaopiniowanego przez
uprawnioną jednostkę uprawniony może
z potrzeby prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej określić dodatkowe
warunki na połów ryb na ten konkretny
obwód a które obowiązują i rybaków i wędkarzy. Wg tak udostępnionego
zezwolenia na ten obwód z wpisanymi ograniczeniami funkcjonariusze mogą
dokonywać kontroli przestrzegania przepisów ustawy, rozporządzeń i ograniczeń uprawnionego.
Dlatego ustawa wymaga zezwoleń na
poszczególne obwody rybackie. Dawane zezwolenia przez okręgi PZW, po wniesieniu
kilku składek i zobowiązujące do przestrzegania RAPR uchwalonego przez ZG PZW
powinny, w państwie prawnym, być nieważne. O tym nie wiedzą wędkarze, policja i
straże rybackie wojewodów. Czego
i kogo mogą dotyczyć dodatkowe warunki w zezwoleniu na TEN obwód rybacki a
określone w art. 7 ust. 2a ustawy. Uprawniony
do rybactwa, w tym i okręgi PZW mogą ustalać w poszczególnych obwodach
rybackich tylko: - 1, wymiary gospodarcze - nie mylić z wymiarami ochronnymi. Wymiary
ochronne ryb łowionych na wodach publicznych
może określać wg ustawy tylko minister rolnictwa. Zgodnie z
prowadzoną racjonalną gospodarką rybacką
uprawniony może, zgodnie z operatem, określić wielkość gospodarczą ryb
łowionych przez rybaków i które mają trafić
do handlu lub przetwórstwa. Ustawa o rybactwie nie przewiduje kar dla
wędkarzy za łowienie ryb o wymiarach gospodarczych. Wymiary gospodarcze ryb muszą być wyższe od wymiarów ochronnych.
Wymiary tylko ochronne obowiązują i wędkarzy i rybaków, - 2, limity połowu. Limity
połowu obowiązują wędkarzy. Oznacza to, że wędkarz może zabrać z tego łowiska
określone w zezwoleniu na ten obwód ilości w sztukach i kilogramach
odpowiednich ryb, - 3, czas. Uprawniony
może w zezwoleniu na ten obwód określić pory doby lub godziny na wędkowanie, - 4, miejsce.
Uprawniony na ten obwód może wskazać miejsca do wędkowania z brzegu, z
określonego odcinka brzegu lub ze środka
pływającego, - 5, technikę połowu. Uprawniony
pozwala z uwagi na ochronę ryb na połów na wędki, spinning, troling lub kuszę,
- 6, rejestr złowionych ryb. Uprawniony
może wprowadzić obowiązek rejestru złowionych ryb i określić sposób tego
rejestru, - 7, wyznaczyć dobową
maksymalną liczbę wędkujących w tym obwodzie. Uprawnienie takie uprawniony
do rybactwa uzyskał na podstawie rozporządzenia w sprawie operatu rybackiego (§ 5 ust. 1 pkt 4). Racjonalna gospodarka rybacka to
gospodarka polegająca na wykorzystaniu produkcyjnych możliwości wód w sposób
nienaruszający interesów uprawnionych do rybactwa w tym samym dorzeczu, z
zachowaniem zasobów ryb w równowadze biologicznej i na poziomie umożliwiającym
gospodarcze korzystanie przyszłym uprawnionym do rybactwa. Marzy mi się aby
wszyscy uprawnieni, w tym i okręgi PZW prowadzili taką gospodarkę. Chciałbym
aby rybactwo na wodach śródlądowych
przestało istnieć. Gospodarki rybackiej praktycznie nikt nie kontroluje. Marszałkowie
województw, zgodnie z ustawą, mają co 5 lat oceniać prawidłowość prowadzonej tylko
dokumentacji gospodarki rybackiej, program ochrony i odbudowy zasobów ryb. Chciałbym też by wreszcie Polacy mogli korzystać
z prawa do powszechnego korzystania z wód Skarbu Państwa i z wód samorządowych bez
pośrednictwa Zarządu Głównego i okręgów PZW. Artykuł 7 ustęp 2a ustawy o
rybactwie śródlądowym, wprowadzony przez lobby rybackie PZW, dając uprawnionym
do rybactwa możliwość wprowadzania ograniczeń na amatorski połów ryb w obwodzie
rybackim. Ogranicza też pierwotne prawa wędkarzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz